Om oss

Mangaföreningens logotypMangaföreningen, vars fulla namn är Örnsköldsviks Manga Förening eller ÖMF. Vi arbetar med och för att sprida östasiatisk populär- och spelkultur bland ungdomar i Örnsköldsvik. Vad innebär betyder är att vi bland annat har en lokal som vi kallar Nästet som alla får besöka och delta i aktiviteter. Dessa är men inte begränsade till att se på anime, läsa manga eller bara umgås och snacka. Vi arrangerar ett flertal evenemang under årets gång men vårt största event är hittills Örncon vilket är ett ”japankonvent” i Örnsköldsvik.

Kort historik.

ÖMF är en förening skapad och driven av och för ungdomar vilket vi är väldigt stolta över. Föreningen bildades efter en sammanslagning av de två Örnsköldsviksföreningarna Örnarna och Oni. Örnarna var de som från början arrangerade Örncon och Onis första medlemmar träffades på en studiecirkel om hur man tecknar manga. De två föreningarna samarbetade mer och mer och till slut valde de att slå ihop sig under det nya namnet.

Majoriteten av medlemmarna är i högstadie- och gymnasieålder. Även fast den större delen av våra medlemmar är i övre tonåren så har vi arrangerat aktiviteter som lämpar sig alla åldrar. Under sommaren 2016 började vi med ett projekt som heter Cosplay för dom allra minsta. Projektet riktade sig mot småbarn och var ett samarbete med Örnsköldsviks Kommun. Under projektets gång lärde vi ut konsten att göra en cosplay till små barnen.

Andra aktiviteter.

Andra aktiviteter vi bruka arrangera är till exempel en Cosplay-parad som ni kan se på bilden nedanför. På sommaren brukar det även vara ett bra tillfälle för picknickar med cosplay tema. I själva lokalen brukar vi ha en filmkväll varje vecka samt att vi ofta sitter och spelar en stor variation av brädspel. Dessa brädspel varierar i komplexitet, stil m.m och är otroligt roliga.
För den som är mer intresserad av att läsa och upptäcka den fantastiska världen av manga böcker så kan vi stolt erbjuda ett brett sortiment.

cosplay parad på Örncon 2012

När det kommer till manga och anime så får vi ofta höra att det är endast ”tecknat” eller att det är ”endast till för barn”. Detta är något som ligger långt ifrån sanningen och det finns lika många genres inom anime och manga som det finns inom böcker och film.

Folket, nördar och otakus!

Bortsett från manga, anime, cosplay m.m så är många av oss stora spelnördar, vilket många av oss är även stolta över. Som ni kanske har märkt använder vi ordet ”nörd” rätt ofta och rent historiskt har det associerats med något negativt. Ordet i sin korrekta mening betyder bara ”Person som har ett stort specialintresse för något, och som kan uppfattas enkelspårig.”

Då många av våra medlemmar är stora intressen inom specifika områden så anser vi att ordet passar oss utmärkt och vi är ofta stolta över att vi har våra intressen.

Medlemsavgift och olika medlemsnivåer.

Vi har för tillfället tre olika medlemstyper men det är endast en av dessa som räknas till ett konkret medlemskap. Mer information finner du här.

I korta drag så har vi standard medlem. Det är denna som har saker som rösträtt på årsmötet samt rätten att bli en styrelsemedlem. Därefter har vi Stödmedlem som är till för den medlem som inte vill känna sig lika bunden till föreningen men vill hjälpa föreningens ekonomi. Detsamma kan bli sagt om Hjältemedlem som även har sina stora förmåner som rabatt i kiosken till exempel.

Att bli medlem kostar 50kr för de som är under 25 år och 100kr. Med detta får man delta i en massa roliga aktiviteter. Samt ta del av allt som finns i lokalen samt att man får delta i större event som Örncon. Notera att andra priser kan förekomma som t.ex. inträddes biljett.

Stödmedlemskap kostar just nu 150:- och Hjältemedlemskap kostar 550:- och dessa två är mer riktade mot vuxna med jobb.

Föreningens syfte är enligt stadgarna:

” § 2. Föreningens mål är att sprida och uppmuntra den östasiatiska  spel- och populärkulturen i Örnsköldsviks kommun. Samt att ge ungdomar möjlighet att utöva sina intressen inom dessa områden.

Föreningen ska göra detta genom olika aktiviteter som konvent, studiecirklar och cosplay-träffar.”

Övrigt.

Vill komma i kontakt med styrelsen kan du enklast göra det genom att skicka ett mejl till oss på Styrelsen@mangaforeningen.se.

Vill du kontakta våra revisorer gör du det genom att skicka ett mejl till Revisor@mangaforeningen.se.

Vill du veta vilka som sitter i styrelsen? Läs om det här! Samt att du kan läsa om andra förtroende valda här.